5 elementenLichaam en Geest

Het belang van mentale en emotionele processen bij lichamelijke aandoeningen is een concept dat de traditionele Chinese Geneeskunde na aan het hart ligt. Anders dan bij de westerse geneeskunde wordt binnen het Chinese medische denken nauwelijks onderscheid gemaakt tussen fysieke en psychische processen. Lichamelijke aandoeningen gaan gepaard met geestelijke symptomen, evenals geestelijke ziekten lichamelijke symptomen vertonen.

Orgaangeesten

Ieder Chinees Orgaan bevat, vooral binnen de meer 'esoterische' stromingen in de geschiedenis van de Chinese traditionele geneeskunde, een onderdeel van de geest. Binnen de huidige TCM wordt ieder orgaan gecorreleerd met een specifiek deel van de psyche.

Anders gezegd: Ieder Orgaan heeft volgens deze visie een psychisch centrum, waarbinnen zich een deel afspeelt van hetgeen in de westerse visie als het totaal van de psychische processen wordt gezien: een 'Orgaangeest'. Orgaan en Orgaangeest onderhouden een sterke onderlinge wisselwerking. Ziekte van het Orgaan beïnvloedt de 'Orgaangeest'. Primaire belasting op geestelijk niveau beïnvloed via de 'Orgaangeest' het organische niveau van het Orgaan. Disfunctie van de een gaat gepaard met disfunctie van de ander.

De Lever bevat de Hun, de etherische ziel. De Hun staat voor zelfbeeld en moed. Waar de Lever op organisch niveau het vloeiende verloop van lichaamsprocessen waarborgt, is het de taak van de Hun om geestelijke processen soepel te laten verlopen. Disfunctie van de Hun geeft aanleiding tot 'stagnatie' van emotionele processen in de vorm van conflicten met de omgeving en innerlijke conflicten.

De Milt huisvest de Yi. De Yi staat voor het analytische vermogen, het geheugen, het denken en het vermogen tot concentratie. Disfunctie leidt tot concentratie- en geheugenstoornissen en tot stoornissen in het analytisch vermogen.

De Long bevat de Po, de 'lichaamsziel'. De Po is verantwoordelijk voor het psychische adaptatievermogen, het vermogen zich aan te passen aan nieuwe omstandigheden. En daarmee ook voor het toekomstperspectief van het individu.

De Nier draagt de Zhi, die staat voor wilskracht en mentale drijfkracht. In termen van westerse psychologie kan de Zhi verder als de zetel van de 'basic trust' worden gezien.

De Shen tenslotte, die woont in het Hart, staat voor bewustzijn en voor communicatie. De Shen wordt gezien als de geestelijke entiteit waarbinnen de andere 'Orgaangeesten' als een samenhangend geheel kunnen functioneren. Het is de Shen waarbinnen de andere 'Orgaangeesten' bewustzijn verwerven. De Shen is daarmee de integrerende factor van het psychische niveau.